Saturday 26 February 2011

Ada Ape Pada HATI kAMU?

Layari jobstreet. Hoh! Keje dalam retail industry 3 tahun lepas, bg pengalaman paling mahal dalam hidup. Trauma dgn Branch Manager yg baru bertugas, mulanya menumpang. Aku halau kuar dr kereta sbb miang sangat. Baru2 ni, aku dengar dah kena terminate sbb kapur duit sales. Walahahh.. 


Jadi HR Exec di MJ, mula bertugas, dapat sorang assistant = gemuk + degil + mulut jahat + perasan ati baik. "asal hati baik", ayat biasa lepas Si Babat (bukan nama sebenar) ngutuk staf opis aku. Mulut macam mata nanas. Ape dlm fikiran, terus diluahkan tanpa selindung-selindung. Kalau si A gayanya comot bagai, jap-jap itu juga dijerkahnya si A. Ape lg hal umah tangga org. X sedar diri “wido*er”. Kalau bab menegur org Babat mesti menang! Dah byk kali ditegur + nasihat tp sekejap je. Sbb dah terbiasa, paling aku sakit hati, dia x pernah rasa bersalah, berani cakap “ah, lantaklah org nk cakap aku ni jahat mulut, asal hati baik”. Get me a sick bag!
Aku dah biasa mendengar kata-kata ni dr mulut org keliling. Abih ngumpat + mengata, ujung ayat ade unsur2 keinsafan mesti letak ayat tu. Kononnya mulut biar jahat, asal hati baik. Ye ke? Kalau 24 jam dok mengata org, betul ke baik? Aku makin sengsara & makan hati.

Mmg aku kdg2 jd marah dgn org2 spt ni. Tiada rasa hormat even aku ni head of dept. ye le aku budak lg..behtu?! keadaan keje buat aku jd pendiam & boleh la dikatakan lembut. Aku percaya ade org persendakan karakter aku ni. Terasa hati. Mcm kata Babat – biar org yg luarannya nmpk jahat mcm dia tp hatinya baik daripada yg depan lemah lembut tp hati belum tentu putih.

Bagi aku, tiada siapa berhak menentukan hati siapa hitam atau putih, selagi Allah tidak kurniakan kelebihan utk membaca + mendengar hati manusia. Bagi aku, dua2 penting. Mulut mesti baik, hati mesti bersih. Barulah org senang dgn kita. Cakap mesti ade sensor. Menegur org mesti ade cayanya. Begitu juga dgn  attitude. 

Utk Babat- kalau la sekarang ni ko masih seperti dulu..Tolong la..ko nampak sweet dgn baju kurung, paling selamat. Berhenti la ekploitasi badan ko yg begitu rupa dgn baju jaring ikan ko tu. Berubah la jadi yg lebih baik, then yg baik juga datang menghampiri. 

Love gives, loves shares, love blesses, love cares








No comments:

Post a Comment